• Wykorzystanie podczas zajęć logopedycznych elementów integracji sensorycznej urozmaica i uatrakcyjnia zajęcia, ale przede wszystkim ma głębokie znaczenie terapeutyczne
  • Wczesna interwencja logopedyczna
    - specjalizuję się w diagnozie
    i terapii zaburzeń mowy u dzieci
    w wieku niemowlęcym
  • Wspomaganie rozwoju dzieci
    z zespołem Downa oraz komunikowanie się
    z niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób
    z autyzmem i zespołem Aspergera
  • Terapia osób dorosłych po udarach
    i urazach mózgu, terapia afazji
    i dyzartrii ułatwiająca normalne funkcjonowanie w dotychczasowym środowisku

Na szkoleniu z Makatonu° 2- poziom zaawansowany, które odbyło się 21 lutego 2015r. w Katowicach miałam okazję poznać nowe gesty i symbole . Podczas szkolenia bardzo dokładnie został omówiony system komunikacji PECS stosowany w terapii dziecka z autyzmem.

Jednym ze skutecznych sposobów uczenia funkcjonalnego wykorzystania symboli graficznych Makatonu ( i nie tylko) jest system porozumiewania się przez wymianę obrazków- PECS.

Głównym celem PECS jest nauczenie dziecka inicjowania interakcji komunikacyjnej z drugą osobą w ramach kontekstu społecznego. Naukę rozpoczyna się od użycia jednego obrazka w funkcji proszenia, następnie wprowadzona jest strategia dobierania symboli, dalej rozwija się strukturę zdania, a na końcu pokazywane są dodatkowe funkcje komunikacyjne.

                Celem wprowadzania symboli graficznych Makatonu i PECS jest przede wszystkim dostarczenie dzieciom i dorosłym ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi strategii, które umożliwią im funkcjonalne porozumiewanie się . Dzieci, które mają możliwości zaczynają mówić. Inne, nawet jeśli nie uzyskają tej umiejętności, to dzięki poznanym systemom AAC mają szanse na porozumiewanie się z innymi.

Dr B. B. Kaczmarek, prowadząca szkolenie, posiada kompetencje i Certyfikat w zakresie PECS-u uzyskane w Wielkiej Brytanii oraz wieloletnie doświadczenie w stosowaniu systemu. Metoda PECS została przez nią dokładnie opisana w książce pt.: " Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi"

Dzięki szkoleniu poznałam kluczowe komponenty do stworzenia i zaprojektowania skutecznego środowiska edukacyjnego. Poznałam różne strategie tworzenia wielu okazji do komunikacji. Pani dr B. B. Kaczmarek zaprezentowała sposoby wprowadzania wszystkich sześciu faz PECS przy wykorzystaniu behawioralnej orientacji analitycznej. Wykorzystując PECS można z łatwością przejść do innych form komunikacji.

Szkolenie dostarczyło mi wielu cennych informacji, które wykorzystam w pracy z pacjentami ze złożonymi zaburzeniami w komunikacji. Zakup książki do komunikacji na pewno pomoże w terapii AAC.