• Wykorzystanie podczas zajęć logopedycznych elementów integracji sensorycznej urozmaica i uatrakcyjnia zajęcia, ale przede wszystkim ma głębokie znaczenie terapeutyczne
  • Wczesna interwencja logopedyczna
    - specjalizuję się w diagnozie
    i terapii zaburzeń mowy u dzieci
    w wieku niemowlęcym
  • Wspomaganie rozwoju dzieci
    z zespołem Downa oraz komunikowanie się
    z niepełnosprawnymi, ze szczególnym uwzględnieniem osób
    z autyzmem i zespołem Aspergera
  • Terapia osób dorosłych po udarach
    i urazach mózgu, terapia afazji
    i dyzartrii ułatwiająca normalne funkcjonowanie w dotychczasowym środowisku

W dniach 23-25.01.2015r. uczestniczyłam w Katowicach w cyklu szkoleń z zakresu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji :

  • Szkolenie z zakresu oceny efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących
    z użyciem narzędzia „Sprawdź, jak się porozumiewam”- diagnoza
  • Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych- I i II stopień

Szkolenie poprowadziła dr Magdalena Grycman.

Celem szkolenia było zapoznanie z zagadnieniami z zakresu AAC– diagnozą i ogółem metod, które są stosowane do wspierania komunikacji osób mających trudności w werbalnym porozumiewaniu się.

 

Pani Magdalena Grycman jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie psychologii oraz neurologopedą, specjalistą ds. komunikacji wspomagającej i alternatywnej, autorką publikacji dotyczących problematyki komunikacji wspomagającej, kierownikiem Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie, stypendystką Prentke Romich Scholarship. Była konsultantem wiodącym sieci instytucji pomagających dzieciom niepełnosprawnym w zakresie alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się (przy UNDP Umbrella Project), przewodniczącą Komitetu Krajów Rozwijających ISAAC (Interna-tional Society for Augmentative and Alternative Communication). Autorka artykułów i książek dotyczących komunikacji wspomagającej. W całej Polsce prowadzi cykl szkoleń z zakresu wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, opartych na metodzie aktywizacji i superwizji.

W czasie szkolenia odbyła się promocja nowej książki dr Magdaleny Grycman pt. "Porozumiewanie się z dziećmi ze złożonymi zaburzeniami komunikacji. Poradnik nie tylko dla rodziców”.

 
 

 

Lektura książki pozwala czytelnikowi dostrzec to, co jest najważniejsze w procesie nabywania kompetencji komunikacyjnych przez dziecko niemówiące.

Autorka publikacji zwraca uwagę czytelnika na to, jak wdrażanie strategii komunikacyjnych jest wielopłaszczyznowym działaniem i jak ważna jest w terapii współpraca z rodzicami. Terapeuta, zdaniem dr Grycman, powinien dążyć do nauczenia zarówno rodzica, jak i dziecka nowych zachowań rozwijających umiejętności komunikacyjne. Książka przedstawia opisy doświadczeń rodziców, dzieci i terapeutów. Jest zbiorem porad dotyczących rozwiązywania komunikacyjnych problemów dzieci. Autorka zapoznaje rodziców i terapeutów z optymalnymi sposobami wspomagania porozumiewania się. Największym atutem publikacji jest to, że stanowi ona zapis doświadczeń rodziców, dzieci i terapeutów, którzy przezwyciężyli trudności w długim procesie nabywania kompetencji komunikacyjnych przez dzieci.

Ciekawa lektura i szkolenie przeprowadzone przez dr Magdalenę Grycman całkowicie zmieniły moje dotychczasowe spojrzenie na AAC. Ludziom w dalszym ciągu wydaje się, że im wyższa technologia, tym szybsza komunikacja. Niestety, to błędne myślenie. Prowadząca szkolenie podkreślała wielokrotnie na ważność w procesie nabywania komunikacji kompetencji terapeuty. Pani dr Grycman zapoznała wszystkich uczestników szkolenia jak krok po kroku, strategia po strategii rozwijać w naturalny sposób kompetencje komunikacyjne i umiejętności językowe dzieci ze złożonymi trudnościami w komunikacji.